gezonde-mind

Maak je mind gezond en word fitter dan ooit

Mentaal fit, waarom niet? We weten allemaal hoe we ons lichaam kunnen trainen, maar een gezonde mind? Daar staan we minder bij stil. Jammer, want ons brein kunnen we perfect trainen. Op eigen kracht. Neem de regie over je brein en zorg voor een mentale detox.

Ik heb acht leefregels voor een gezonde mind.

Dat is geen eenmalige oefening, maar een uitdaging die ik iedere dag aanga. Fysiek fit word je ook niet vanzelf. Dus geef jezelf de tijd, kies de regels die bij jou passen en ga aan de slag. Een gezond brein maakt je gelukkig.

Mentaal fit opeigen kracht:

1. Zet intenties voor de dag

Je hebt iedere ochtend de kans om er iets moois van te maken. 24 Gloednieuwe uren om voluit te leven. Waarom zouden we die kans laten liggen? Stop je hart en ziel in wat je doet en maak er iets moois van. Start iedere ochtend, nog voordat je uit bed stapt, met een vraag:

Wat is mijn intentie voor deze dag?

Het antwoord is de leidraad voor je dag. Soms is dat een paar dagen achter elkaar hetzelfde zoals: “ik maak af waar ik aan begonnen ben.” Een andere keer is het eenmalig: “Ik doe het op mijn manier.” Zo’n intentie geeft je houvast voor dwalingen in je gedachten gedurende de dag. Vlak voordat je gaat slapen herhaal je de intentie om te kijken of het gelukt is. Dat geeft je voldoening of, als je de intentie vergeten bent, het besef dat je harder moet werken.

2. Identificeer jezelf met toekomst

We hebben allemaal de neiging ons te identificeren met wie we zijn en ooit waren. We vergeten te kijken naar de persoon die we kunnen worden. Al die ballast uit het verleden, al die verwachtingen van anderen en rollen die we moesten vervullen… Het brengt een wirwar van gedachten waar geen touw aan vast te knopen is. Gebruik je brein om te kijken naar je potentie.

Wat is er mogelijk in dit leven?

Beperk je niet tot wat je allemaal al weet. Stel de vragen van de toekomst en benut je ware potentie. Vind je dat lastig? Neem dan iemand in gedachten die het leven leidt waarvan jij droomt. Geloof in jezelf en weet dat er voor jou méér is weggelegd dan je nu bedenken kunt.

3. Shit in, shit out

Installeer een metaal filter. Het is niet anders dan met voeding. Shit in, shit out. We krijgen zoveel ellende, spanning en negativisme op ons afgevuurd, dat we er gillend gek van worden. Ga het uit de weg! Waarom jezelf kwellen? Af en toe een thriller is prima, maar vergeet niet dat je het allemaal registreert.

Of iedere dag klagen op het werk?

Daar wordt niemand productiever van. Gebruik vergaderingen om te benoemen wat er wél goed gaat en ga met een stevige energie boost back to work.

Spanning in huis?

Gooi de ramen open en laat een frisse wind waaien. Praat met elkaar en laat alle dubbelzinnigheid achterwege. Het leven is tekort om je te verbergen achter leugens of jezelf weg te cijferen. Bescherm je mind tegen alles wat je geest doet dwalen en zet je zintuigen wagenwijd open voor positieve vibes.

4. Progressie als geluksfactor

Een heldere geest voelt fantastisch, maar als je er niks mee doet zal het effect kortstondig zijn. Doe iets met je gedachten! Na een mentale detox kun je zuiver benoemen waar je behoefte aan hebt en wat bij je past. Ga daarmee aan de slag. Zet kleine stappen en boek resultaat. Je brein vindt niets zo fijn als een plan, actie en resultaat. Op die manier bouw je progressie in je leven en dat voelt goed. Jij bent aan zet om je mogelijkheden te verbreden en verdiepen.

5. Blijf in de flow

Ik heb veel research gedaan naar het concept flow omdat het mij ontzettend boeit. Ik word namelijk buitengewoon gelukkig van de momenten waarop ik helemaal opga in wat ik doe. Wanneer gebeurt zoiets? Als je de grenzen opzoekt van wat je kunt (vaardigheden) en weet (kennis). Zolang je die combinatie uitdagend houdt, blijf je in de flow. Ik heb bijvoorbeeld een aantal skills, variërend van researchen, analyseren, schrijven, vormgeven en presenteren. Bovendien weet ik het een en ander over journalistiek, digitale marketing, storytelling, uitgeven en media. Binnen deze disciplines en vakgebieden leg ik de lat telkens een stukje hoger zodat ik het summum van mijn creatieve aspiraties bereik.

Ik kan je zeggen dat ik er regelmatig kippenvel van krijg. Die van het juiste soort.

Vuurwerk in mijn hoofd, adrenaline door mijn lijf. Van progressie word ik gelukkig. Waarom? Omdat je bij intrinsieke motivatie vanuit eigen kracht groeit. Wacht niet tot iemand je aan het werk zet, maar ontdek het zelf. De beste flowmomenten komen uit je hart.    

6. Slaap je fit

En dan moeten we ook nog naar bed. Voor een avondmens als ik is dat niet zo makkelijk, maar ik volg een streng regime. Omdat mijn mind daarom vraagt. Als ik iets wil bereiken, en vanuit ontspanning juiste keuzes wil maken, heb ik voldoende slaap nodig. In mijn geval minimaal acht uur zonder pauze.

Lukt dat? Nee, nagenoeg nooit.

Omdat ik een hongerig hoofd heb dat non-stop zoekt naar kansen en in de war raakt van spanningen.

Daarom droom ik ook zo vaak en veel. Dat is geen pretje. Maar door mijn mentale fitness lukt het steeds beter te ontspannen. Overigens is nachtrust met jonge kinderen ook niet altijd vanzelfsprekend. Maar dat went. Dus met acht uur slaap en gemiddeld twee breaks blijf ik fit.

Er bestaat overigens geen ideaal slaapritme, maar dat nachtrust essentieel is voor een gezonde geest mag geen verrassing meer zijn. Dus wees streng en bouw een goede structuur in. Kwaliteit van leven is onder meer het gevolg van hoogwaardige slaap.

7. Hoe wil je zijn?

Frustreer jezelf niet met wat je wil bereiken in dit leven. Stel de juiste vraag, namelijk: Hoe wil ik leven? Dat geeft meer rust in je brein dan de plichtmatige prestatiedrang. De hoe-vraag is namelijk een aangenaam vertrekpunt voor je ambities. Ik was vaak bezig met wat ik moest worden, welke functie en wat ik daarvoor moest doen. Dat was vooral een feitelijk verhaal zonder ruimte voor mijn creativiteit en gevoel. Door op te schrijven hoe ik wil zijn, kom ik veel dichter bij mezelf. Hoe zit een werkdag eruit, hoe gedraag ik me, wie spreek ik allemaal, welke rol speelt mijn familie daarin en waar voel ik me prettig bij? Vanuit die vragen ontstaat een ontspannen route die ik met plezier bewandel. Inmiddels is mijn drive zo zuiver dat ik er niet eens bij na hoef te denken. En dat geeft ontzettend veel ruimte in mijn hoofd om de juiste keuzes te maken binnen de dromen die ik heb.

8. Fysiek fit hoort erbij

Mind en body zijn één. Daarom vraagt een mentale detox om discipline op meerdere vlakken, dus ook het fysieke. Haal jezelf uit de bank en loop een blokje om. Zuurstof en beweging, daarvoor zijn we gebouwd. Maar wat doen we massaal? Wakker worden en vanuit huis de file in om vervolgens vanuit de parkeergarage het kantoor in te lopen. Einde dag via diezelfde auto naar huis en terug in bed. Ik heb zo’n idee dat de mensheid daar niet fitter van word. Van kant-en-klaar maaltijden evenmin. Dus aandacht voor je bewegings- en voedingspatroon om fysiek en mentaal fit te blijven.

De foto bij dit artikel is gemaakt door Frédéric Lemalet, een bevriend fotograaf die afgelegen plekken fotografeert. Hij richt zich vooral op inheemse volken en hun rituelen, zoals de boeddhisten met hun kralenketting in Tibet.