rust in huis stappenplan

Ontspullen en eenvoudig wonen in 8 stappen

Wil je ‘ontspullen’ en eindelijk eens rust in huis? Maak dan een einde aan de rommel in huis. Simpel leven brengt namelijk zoveel meer dan een opgeruimd huis. We worden er eenvoudig gelukkig van. Laten we daarom thuis eindelijk eens rust vinden.

Een opgeruimd huis

Ik heb op verschillende plekken gewoond en ben vaak verhuisd. Al deze adresjes hadden één ding gemeen: rust in huis. Met of zonder partner, bewoond door een kind of meer, elk adres straalde uit wat mijn hoofd zocht: rust. Want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Het kost geen geld, alleen tijd. En we krijgen er ontzettend veel rust, ruimte en tijd voor terug.

Wil jij ook ontspullen?

Dat kan. Excuses waarom het niet kan gooien we overboord. Gezinnen zijn soms ontzettend complex, maar een rustige woning hoeft dat niet te zijn. En daarom een stappenplan voor eenvoudig wonen.

1. Woonproject eenvoud begint met één kleine kamer

Verwacht niet dat je gelijk de hele woning op orde krijgt. Dat is als een beginnende hardloper die binnen een week de marathon gaat lopen. Dat wordt afzien, valt tegen en zorgt er uiteindelijk voor dat je afhaakt. Met nog meer onrust als gevolg. En dat willen we niet. Wees de beginner die eerst een rondje in het park rent en na een gevoel van succes een tweede stap zet.

Een badkamer is een geweldig begin.

Als er ergens onnodige rommel rondslingert, is het wel de badkamer of doucheruimte. Daar zijn de gevolgen van een gehaaste ochtend pijnlijk zichtbaar. Een slaapkamer opruimen is ook goed te doen. Niet de ‘master bedroom’, maar een logeerkamer of kinderslaapkamer. Of, als je de liefste huisdieren van de wereld hebt, hun speelkamer.

2. Doe alsof je gaat verhuizen

Haal een paar verhuisdozen of scoor een paar van die grote bananendozen in de supermarkt (gratis en stevig). En maak ruimte in een andere kamer waar je deze dozen en eventuele andere meubels of voorwerpen neer kunt zetten. Word niet zenuwachtig van deze nieuwe rommel. Dit is tijdelijk. Zorg er wel voor dat je dit hoekje begrenst. Zet alles dicht tegen elkaar en niet verspreid door de ruimte. Dan raak je het overzicht kwijt.

Leegruimen van de kamer

Om te beginnen met ontspullen haal je alle losse voorwerpen uit de ‘project eenvoud kamer’. Verzamel ze in de dozen. Ook losse meubels verdwijnen uit het zicht. Alles mag naar het speciale rommelhoekje in de andere kamer. En verwijder alles los wat kapot is, scheef hangt of beschadigd is. In deze kamer willen we rust en geen irritaties vanwege spullen die het niet doen.

3. Maak de ruimte schoon

Als je huis al blinkt van de groene zeep, applaus. Al maak je mij niet wijs dat tussen en achter al die spullen geen stof meer te vinden is. Het voelt bovendien lekker om alles schoon te maken. Alsof je niet alleen het stof, maar ook oude gedachten opruimt. Alle zintuigen worden blij van een lege ruimte die er schoon uitziet en fris ruikt.

4. Wat is het doel van je woonruimte?

Kijk met een open mind naar je lege kamer. Wat is eigenlijk de functie van deze plek? Een rommelhok om voorraad op te slaan en spullen te verzamelen? Je bent niet de enige hoor. We zetten vaak kastjes neer omdat er nu eenmaal een lege muur is. En ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat het handig is extra stoelen te bewaren voor een feestje. Maar is deze kamer de plek daarvoor?

Wat is de belangrijkste reden dat je deze kamer gebruikt?

Heb je het antwoord? Dan weet je ook wat je te doen staat: ervoor zorgen dat je deze functie perfect kunt uitvoeren.

  1. Effectief (je doel bereiken)
  2. Efficiënt (zo makkelijk en snel mogelijk).

Als de douche je pilot project is, dan weten we allemaal het antwoord: de primaire functie is douchen. Ga je voor de dierenkamer: speelplezier voor de kat (of muis?). En dus gaan we ontspullen. Houd de kamer eenvoudig en maak het jezelf makkelijk.

5. Maak een eenvoudige woonlijst

De boodschappen woonlijst dus. Nog meer spullen kopen? Nee, juist niet. Want we gaan ontdekken dat we het meeste (veel te veel) al in huis hebben. Wat hebben we nodig in een badkamer? Handdoeken (genoeg voor één week, niet meer), tandenborstels en tandpasta (geen voorraad), toiletspullen (borstel, scheerapparaat en dat soort spullen) en doucheartikelen. Over douchen kan ik eindeloos schrijven. Ik zal me inhouden, maar: we douchen te vaak! Onze huid huilt. Alle natuurlijke afweer spoelt iedere dag het douche putje in. Niet doen. Haren wassen? Mijn hele leven al was ik mijn haren 1 keer per week (met sporten een enkele keer extra). Nog nooit last gehad van vet haar. Geluk gehad bij mijn geboorte? Nee. Ik doe gewoon niet mee aan die marketing gekte van huidverzorging. Onze huid verzorgt zichzelf. Zo heeft iemand het ooit geregeld.

De praktische woonlijst dus…

Voorraad gaat naar een kelder of berging. En als je die niet hebt, pak je een vochtvrije opbergdoos. Eén is echt genoeg. Moeten we dan lopen naar een berging als de shampoo op is? Ja. En dat is heel normaal. Handdoeken voorraad? Ook alleen wat je nodig hebt in een week. De rest gaat naar zolder of opbergen bij linnengoed. Alleen te gebruiken als een oude handdoek versleten is. Dus kijk wat er op de lijst staat, haal die spullen uit je verhuisdoos en geef ze een logische plek in de ruimte. Als die plek er niet is, bijvoorbeeld een mandje vlakbij de douche, dan ga je zo’n ruimte creëren. IKEA is meester in oplossingen voor eenvoudig wonen. Of – als je daar tijd voor hebt – vind inspiratie bij de buren of vrienden en vraag hoe jij dat zelf kunt maken.

6. Iedereen zijn eigen opbergdoos(je)

Vooral in kamers die gezamenlijk gebruikt worden zoals de badkamer, heb je overzicht nodig. Immers, de primaire functie moet goed en snel uitgevoerd kunnen worden. Als ik ga douchen, wil ik niet hoeven zoeken naar mijn shampoo of tandenborstel tussen de toiletspullen van mijn man of kind. Al mijn spulletjes staan bij elkaar en ik zorg ervoor. Ook de kinderen hebben hun eigen bakjes. Dat maakt ze zelfstandig.

7. Verhuis de overtollige spullen

Staat de tijdelijke rommelruimte nog steeds bomvol spullen? Dat zegt genoeg. Alles wat je niet hebt gebruikt heeft geen doel. Deze spullen leiden je iedere dag opnieuw af van de primaire functie die deze kamer heeft. Voorraad had je al opgeruimd, functionele voorwerpen en meubels zijn teruggeplaatst en wat er nog over is?

Dat is ballast. Letterlijk en figuurlijk.

We hebben het niet altijd door, maar spullen waar we niet meer vanaf komen, geven mentale ballast en onrust. We kijken er iedere dag naar, maar doen er niks mee. Natuurlijk is dat frustrerend. Op naar de kringloop, hobbyclub, kinderopvang, basisschool of rommelmarkt. Daar zitten ze soms te springen om jouw spullen. En het is wetenschappelijk bewezen: iets weggeven maakt ons gelukkig.

8. Balans in de kamer

De laatste stap is optioneel. Want we willen rust in huis om te genieten, wat meer tijd te hebben voor elkaar. Dus misschien wil je na zeven stappen op adem komen.
Energie over? Kijk dan eens kritisch naar de kleuren in de ruimte. Inspiratie voor kleur en harmonie in huis vind je bijvoorbeeld bij de Japanners. Zij zijn kampioen in zen wonen. Kasten, wanden, vloeren, alles brengen zij qua kleur in harmonie zodat een woonruimte rust uitstraalt. Kijk maar eens naar het werk van architect Shigeru Ban, de overtreffende trap van eenvoud en minimalisme.

ontspullen-eenvoudig-wonen

Via onze ogen krijgen we mentale rust.

Kies 2 of 3 kleuren die bij elkaar passen, uitgaande van de vaste elementen in de ruimte. Is je badmeubel bijvoorbeeld bruin, verf diezelfde muur dan ook in een bruintint. Iets lichter of juist donkerder. Daardoor valt het meubel mooi weg in de ruimte. Zo wordt het een geheel in plaats van een donker object dat de badkamer verduistert. En is bijvoorbeeld het raam ernaast voorzien van witte jaloezieën? Geef het kozijn en deze muur dezelfde kleur wit. Opnieuw rustig voor het oog. Kijk ook eens naar het plafond. In onze badkamer duizelde het van compleet uiteenlopende materialen en kleuren. Door het plafond en een deel van de muren beige te schilderen, straalde de ruimte eindelijk rust uit.

Ontspan. Project één zit erop.

De eerste kamer is rustig geworden.

En het tijdelijk rommelhoekje in de andere kamer is leeg. Deel je enthousiasme met het gezin of vrienden en zorg er samen voor dat het huis in balans blijft. Eenvoudig leven, daar heeft iedereen baat bij. En… heb geduld, wees mild, we zijn gewoontedieren. Irriteer je niet aan de eerste spullen die opnieuw rondslingeren. Zet een verhuisdoosje neer waar je zulke spullen inlegt als signaal voor de persoon die het heeft achtergelaten. Na een week geef je iedereen de kans zijn of haar spullen alsnog op te ruimen.

Op naar de volgende kamer?

ps: als je nog meer tips wilt over minimalisme in huis, heb ik nog een aantal ideeën op een rij gezet. Inclusief foto’s van interieurs of kamers die inspireren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *